Program szkolenia
Program szkolenie osteopatów w Polskiej Akademii Osteopatii OSTEON to wynik długotrwałej pracy i dyskusji pomiędzy wykładowcami z Sutherland College of Osteopathic Medecine (SCOM) a organizatorami szkolenia osteopatycznego w PAO OSTEON.
Przemioty zawodowe - teoretyczne
- Historia osteopatii
- Filozofia osteopatii
- Neurofizjologia bólu
- Biomechanika
- Metodologia naukowa
Poznanie historii osteopatii jest elementem koniecznym do tworzenia tożsamości zawodowej i lepszej współpracy pomiędzy osteopatami. Pozwala też na umiejętne prognozowanie przyszłych możliwych kierunków rozwoju osteopatii, a zatem na aktywny wpływ każdego osteopaty na rozwój tej dziedziny. Historia osteopatii jest nierozłącznie związana z filozofią tej dziedziny medycyny.
Dzięki zajęciom z biomechaniki przyszli osteopaci mogą lepiej zrozumieć różnorodne struktury anatomiczne w kontekście ruchu oraz złożoność ich oddziaływania na cały organizm ludzki.
Podczas zajęć z metodologii naukowej kursanci zdobywają niezbędną wiedzę i umiejętności czytania, rozumienia i krytycznego podejścia do badań naukowych w dziedzinie medycyny ogólnej jak i medycyny manualnej. Rozumienie treści artykułów naukowych pozwala na racjonalne i samodzielne dokształcanie praktykujących osteopatów. Wiedza metodologiczna przekazywana na zajęciach jest niezbędna do ciągłej weryfikacji swoich doświadczeń terapeutycznych i pozwala na redagowanie prac i artykułów naukowych.
Dzięki temu studenci i absolwenci PAO OSTEON są w stanie napisać pracę dyplomową, która gwarantuje im otrzymanie tytułu Dyplomowanego Osteopaty (D.O.)
Przemioty zawodowe - praktyczne
- Anatomia palpacyjna
- Osteopatia strukturalna
- Osteopatia visceralna (trzewna)
- Osteopatia funkcjonalna
- Osteopatia pediatryczna
- Osteopatia ginekologiczna
- Staw skroniowo-żuchwowy
- Osteopatia czaszkowo- krzyżowa
- GOT (General Osteopathic Treatment)
Przedmioty zawodowe stanowią podstawę kształcenia osteopatów. Dla praktycznej nauki zawodu zarezerwowano najwięcej czasu. Krok po kroku słuchacze uczą się rozpoznawać i diagnozować dysfunkcje wszystkich stawów ciała ludzkiego. Diagnostyka jest oparta na dokładnym zidentyfikowaniu tkanki zmienionej chorobowo, dlatego też nauka anatomii palpacyjnej jest na najwyższym poziomie. Testy ortopedyczne i osteopatyczne są prezentowane i omawiana jest ich wartość praktyczna. Techniki osteopatyczne są nauczane przez najwyższej klasy specjalistów, długoletnich praktyków.
Wiele technik nauczanych w naszej szkole jest autorstwa wykładowców SCOM i PAO OSTEON a zatem nauczane tylko u nas. Skuteczność tych technik jest potwierdzona ponad 30 letnią praktyką osteopatyczną.
Wszystkie nauczane techniki są prezentowane w kontekście klinicznym. Omawiana jest ich wartość i zastosowanie w konkretnych przypadkach. Pozwala to słuchaczom na obcowanie w realnych warunkach praktyki osteopatycznej.
Dla nauczanych technik prezentowane są sytuacje stanowiące przeciwwskazania do ich stosowania. Pozwala to na zachowanie bezpieczeństwa nawet dla początkujących terapeutów.)
Przedmioty ogólnomedyczne: praktyczne i teoretyczne
- Fizjologia
- Semiologia ogólna i ginekologiczna
- Semiologia układu ruchu
- Ortopedia i traumatologia
- Neurologia
- Neurochirurgia
- Farmakologia
- Reumatologia
- Endokrynologia
- Pneumonologia
- Pediatria
Dlaczego aż tak rozbudowany blok przedmiotów ogólnomedycznych?
Przedmioty ogólnomedyczne stanowią ważny element wykształcenia współczesnego ospeopaty. Ambicją naszego zawodu jest zakwalifikowanie go do grupy zawodów medycznych a nie paramedycznych. Taki status mają osteopaci np. w Szwajcarii. My chcielibyśmy, aby i w Polsce osteopaci mogli szczycić się praktykowaniem wolnego zawodu a zatem zawodu medycznego pierwszego kontaktu.
Za ambicjami musi iść odpowiednie wykształcenie. W naszej szkole przedmioty medyczne nauczane są w taki sposób, aby w możliwie krótkim czasie przekazać wystarczającą wiedzę do prowadzenia samodzielnego prowadzenia pacjenta w sposób bezpieczny dla pacjenta i osteopaty. Sposób nauczania tych przedmiotów jest wynikiem wieloletniej wymiany doświadczeń między osteopatami a lekarzami współpracującymi z PAO OSTEON. Jest wyjątkowy i łatwo przyswajalny, gdyż oparty na praktycznym zastosowaniu wiedzy medycznej.
Osteopata to nie tylko terapeuta manualny. Osteopata to ekspert w swojej dziedzinie a więc specjalista, który będzie mógł odpowiednio pokierować leczeniem pacjenta nawet w przypadkach medycznie trudnych.
Wiele schorzeń narządów wewnętrznych może powodować dolegliwości sugerujące zaburzenia w obrębie układu ruchu. Podczas zajęć z zakresu fizjologii i semiologii przyszli osteopaci uczą się ogólnego badania pacjenta, a także interpretacji dostrzeżonych nieprawidłowości. Uzyskana wiedza i umiejętności pozwalają im na kwalifikację chorego do terapii i uniknięcie leczenia chorych wymagających dalszej diagnostyki lub leczenia specjalistycznego.
Na zajęciach z semiologii układu ruchu studenci osteopatii omawiają konkretne przypadki kliniczne spotykane w praktyce gabinetu osteopatycznego. Poznają testy kliniczne, zasady różnicowania podobnych symptomów różnych jednostek chorobowych oraz postępowanie medyczne według aktualnych algorytmów. W przyszłości jako osteopaci będą mogli bezpiecznie roztaczać opiekę nad pacjentami bez ryzyka przekraczania swoich kompetencji.
Na zajęciach z traumatologii poruszane są najważniejsze zagadnienia rozpoznawania i leczenia urazów ze szczególnym uwzględnieniem ich późnych następstw, co w praktyce osteopaty ma zasadnicze znaczenie. Studenci poznają również zasady postępowania w przypadkach nagłych oraz nowoczesne formy leczenia urazów stosowane we współczesnej traumatologii.
Wielokrotnie już udowodniono, że szeroko pojęta neurologia stanowi uniwersalny „klucz”, który otwiera różne ,,zamki” w ustroju człowieka. Twórcy osteopatii intuicyjnie korzystali z tego instrumentu i potrafili genialnie używać go w różnych sytuacjach patologicznych. Zarówno w zakresie szeroko pojętego układu ruchu, jak i prawidłowego funkcjonowania narządów wewnętrznych (techniki wisceralne). Dzięki znajomości neurologii współczesny osteopata z jednej strony bardziej świadomie pomaga naturze w naprawie uszkodzonych struktur i poprawie zaburzonych funkcji, a po wtóre wie, kiedy niezbędna jest interwencja chirurgiczna, i którzy pacjenci kwalifikują się do pilnego leczenia operacyjnego, ponieważ jego odroczenie zagraża ich zdrowiu lub życiu. Stąd tak duża rola przywiązywana w PAO OSTEON do zajęć z neurologii.
Celem zajęć z zakresu farmakologii jest poznanie mechanizmu działań leków, ich zastosowania, dawkowania, działań niepożądanych, przeciwskazań i interakcji. To wiedza niezbędna dla każdego osteopaty. Bogatszy o wiedzę z zakresu działania leków, jest w stanie odpowiednio zdiagnozować pacjenta i wykluczyć pewne objawy będące wynikiem długotrwałego leczenia farmakologicznego.
W końcu blok zajęć z pediatrii przybliża przyszłym osteopatom specyfikę pracy z najmłodszymi pacjentami. Podczas wykładów z pediatrii studenci uczą się zasad funkcjonowania organizmu dziecka, co pomaga im dostosować odpowiednią technikę i terapię do danej dolegliwości, z którą zgłasza się do osteopaty mały pacjent.
Na zajęciach z neurochirurgii osteopaci poznają specyfikę pracy neurochirurgów, stosowane metody, techniki, użyte materiały. Poznają ograniczenia pracy neurochirurgów oraz wskazania do interwencji chirurgicznej.
Reumatologia wydaje się być przedmiotem medycznym w sposób naturalny interesujący osteopatów. Tutaj przyszli osteopaci zapoznają się ze specyfiką tej specjalizacji, aby odpowiednio diagnozować pacjentów i pracować w sposób bezpieczny.
Nauczanie przedmiotów medycznych kształtuje refleksję słuchaczy i uczy samodzielnego myślenia medycznego.
Nasze akredytacje:
European Federation And Forum For Ostheopathy (EFFO)
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Towarzystwo Osteopatów Polskich